De Vereniging

Clubavond
Interne competite
Externe competitie

Een gewone clubavond: een gezellig partijtje spelen tegen een clubgenoot

Schaken op de clubavond
Welkom op de site van de schaakvereniging ‘De Kentering’.
Onze club bestaat al vanaf oktober 1971, is heel gezellig en telt ongeveer 30 leden.
We zouden als kleine vereniging niet gemakkelijk een website kunnen inrichten wegens gebrek aan kennis en financiële middelen. Gelukkig maakt het bedrijf Zijderveld Software uit Rosmalen dit voor ons mogelijk, waarvoor onze hartelijke dank!

Een speciale clubavond: simultaanschaak spelen tegen 2 schaaktoppers

Kennismaking
Als je wilt kennismaken met onze vereniging kun je vrijblijvend enkele keren meespelen. Een goede manier om de sfeer van de vereniging te proeven!

Neem hiervoor contact op met wedstrijdleider Ton Snoeren.
Per mail: aajsnoeren@home.nl of telefonisch: 06 – 137 346 28.

Clubavond

Op het terras van clublokaal ‘D’n Beer’ wordt soms in de zomer ook geschaakt en is het achteraf prettig bijkomen van de schaakinspanningen.

Op maandag vanaf 20:15 uur,
in Café Zaal D’n Beer,
5241 EB Dorpsstraat 77, Rosmalen,

Interne competitie

Interne competitie: een gezellige maar wel serieuze strijd

De interne competitie wordt ingedeeld met het Zwitsers systeem. Alle deelnemende leden spelen in één poule en worden elke ronde ingedeeld tegen een speler van vergelijkbare gelijke sterkte. Omdat spelers per seizoen niet vaker dan 4x tegen dezelfde tegenstander ingedeeld worden speelt elke speler toch ook af en toe tegen clubleden die een stuk lager of hoger op de ranglijst staan.

Periodetitels per ratinggroep

Het seizoen is ingedeeld in vier perioden van 9 ronden. Per ronde wordt, op basis van de behaalde punten in het keizersysteem per ratinggroep bepaald welke speler in de betreffende periode in de eigen ratinggroep op de eerste plaats is geëindigd. Spelers van uiteenlopende sterkte behalen zodoende tussentijds periodetitels.

De ratinggroepen: onder 1550, tussen 1550 – 1650 en boven 1650

Rapid en Snelschaken

De interne competitie wordt in het seizoen twee keer onderbroken voor een rapid- en snelschaaktoernooi op onze clubavond.

Uitslagen en standen

Op de uitslagenpagina worden de uitslagen van elke week (ronde) gepubliceerd en op de pagina ‘Stand interne competitie’ staat de actuele ranglijst. De uitslagen en standen van het rapid- en snelschaken worden op twee aparte pagina’s bijgehouden.

Kampioenschap

De speler die aan het eind van het jaar de meeste punten heeft behaald, is de clubkampioen van het jaar. Deze clubkampioen mag een prachtige wisselbeker in ontvangst nemen, “de Fürst”, genoemd naar sponsor Tom Fürstenberg, die tevens zorgt voor de prijs voor de grootste ratingstijger van het seizoen.

Afmelden voor een ronde

Het is niet verplicht om op elke clubavond aan de interne competitie mee te doen, alleen moet je je dan wel afmelden. Er zijn twee manieren om je af te melden:

1. Tijdens één van de voorafgaande clubavonden schriftelijk op het wedstrijdformulier,
2. Per WhatsApp, maandagavond uiterlijk 19:00 uur, bij wedstrijdleider Ton Snoeren, aajsnoeren@home.nl of telefonisch: 06 – 137 346 28.

wedstrijdleider Ton Snoeren

Externe competitie
Met team De Kentering 1 nemen we als club deel aan de competitie van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) en met het tweede team aan de zaterdagcompetitie van de Noord-Brabantse Schaakbond (NBSB). Het eerste team speelt in het seizoen 2023-2024 in de vijfde klasse KNSB. Het tweede in de eerste klasse NBSB. Ook doen er twee teams mee aan de avondcompetitie van de NBSB. Daarin speelt het eerste team in de eerste klasse en het tweede team in de tweede klasse. Tenslotte doet er ook nog een team mee aan de NBSB bekercompetitie. In de agenda kun je het speelschema zien.

Gezamenlijk op pad voor de externe competitie .......

Gezamenlijk op pad voor de externe competitie …….

.... moet de tegenstander enig ontzag bijgebracht worden.

…. moet de tegenstander enig ontzag bijgebracht worden.

Wil je lid worden?
Je kunt je als lid opgeven bij secretaris David Bruggeman, dagbruggeman@gmail.com, tel. 06-51968370, of op onze speelavond, iedere maandag in de zaal van café ‘D’n Beer’.
(David is in de periode 20 september – 31 oktober 2023 in het buitenland. neem in die periode contact op met Peter Zijderveld: peter@zs.nl)
De contributie bedraagt € 110,00 per jaar. Als je lid wordt in de loop van het schaakseizoen, dan wordt de contributie verlaagd naar rato van het aantal nog resterende maanden in het seizoen. We doen je graag een passend voorstel.

Wil je lid worden voor een kortere periode?
Als je niet een heel jaar lid kunt zijn, of je je niet al een heel jaar op het lidmaatschap wilt vastleggen, kun je ook per kwartaal beslissen over je lidmaatschap.

De contributie voor lidmaatschap per kwartaal bedraagt € 40,00

Wil je dubbellid worden?
Schakers die hoofdlid zijn bij een andere schaakclub, kunnen bij ons dubbellid worden. Je betaalt dan de helft van de jaarcontributie: € 55,00 per jaar

Betaling contributie

De contributie dient te worden overgemaakt op bankrekeningnummer NL41 SNSB 8840 8332 69 t.n.v. L.B. de Mas, onder vermelding van ‘Bijdrage [jaartal]’

Wat bieden wij?
Vanaf september tot en met juni wordt er iedere maandag vanaf 20:15 uur een wedstrijd tegen een medelid gespeeld, de zgn. ‘interne competitie’. Er zijn per seizoen 36 speelavonden in onze rustige, maar gezellige en sfeervolle speelzaal. Schaakmateriaal, zoals borden, schaakstukken en digitale schaakklokken, is uiteraard aanwezig. Tegen een geringe vergoeding zijn notatieboekjes verkrijgbaar. Daarnaast is er de mogelijkheid om mee te doen aan externe competities, zoals de zaterdagcompetitie, de avondcompetitie en de bekercompetitie, waarbij in teamverband geschaakt wordt tegen andere schaakverenigingen uit Brabant.

Hoe beëindig je het lidmaatschap?
Heel simpel; een mededeling aan onze secretaris, in de vorm van een telefoontje, een briefje of anderszins volstaat.